Generalitati
-
Consulta site-urile oficiale, veridice ale companiilor. Multe dintre ele furnizeaza anumite informatii/date referitoare la caracteristicile produselor lor. Obisnuieste-te sa te informezi referitor la caracteristicile marfurilor originale (ex.: ambalaj, prospecte cu recomandari privind modul de utilizare, instructiuni/brosuri care însotesc produsul, certificate de garantie, manuale de utilizare, etichete s.a.) sau anumite caracteristici de securitate speciale (etichete, fire de siguranta, holograme s.a.).
-
De cele mai multe ori, produsele originale nu se comercializeaza la tarabe, magazine mici, tonete etc., nu sunt vândute pe piete sau importate de catre distribuitori neautorizati, exportate/importate angro. De regula, produsele originale sunt vândute în magazine autorizate, unde se elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta fiscala), fie distribuite de catre centre specializate.
-
Fii atent la pret. Pretul reprezinta una din principalele caracteristici ale unui fals. Pretul produselor contrafacute este mult mai mic, cu 10-50%, comparativ cu cel al produselor originale, deoarece falsificatorii urmaresc ca acestea sa se vânda mult mai repede decât cele originale. Preturile mici sunt dubioase.
-
Ambalajul produselor falsificate este realizat din materiale de proasta calitate, iar calitatea imprimarii informatiilor de pe ambalaj (eticheta) este slaba, executata cu greseli/erori de text. Nu uita, un produs este suspect atunci când ambalajul nu este intac.
Multe din companiile serioase obisnuiesc sa foloseasca anumite ambalaje individuale, cu unele caracteristici speciale, cum ar fi utilizarea unui marcaj de identificare (denumirea producatorului, numarul comenzii, culoarea s.a.), un design special al ambalajului (culoarea, forma, materialul), etichete sau fire de siguranta, holograme, pozitia acestor elemente de identificare pe ambalaj.
-
Produsele falsificate deseori nu sunt însotite de documente cum ar fi: declaratie de conformitate, carte tehnica, instructiuni de folosire, certificat de garantie, bon fiscal.
-
Informeaza-te referitor la provenienta produsului pe care urmeaza sa-l procuri. În cazul în care producatorul te informeaza ca el îsi fabrica produsele doar în asemenea tari ca: FR, IT, SP, CH, atunci priveste înscrisul "Fabricat în Taiwan" ca un indiciu.
-
Companiile serioase sunt foarte atente la detalii. Ele nu-si permit, spre exemplu, sa lase cusaturi neîngrijite sau care se destrama usor. Obiectele contrafacute, de regula, sunt fabricate din produse ieftine, interiorul adeseori este confectionat din material sintetic. Asigura-te ca fermoarele merg cum trebuie, ca ata de la cusaturi este de culoarea potrivita. Atentie sporita la simetria liniilor, cusaturilor, calitatea tesaturilor sau a materialelor folosite, combinatia nereusita a culorilor, a finisarilor etc.
-
Semne de conformitate, holograme, sigilii…
Marcajul CE
Marcajul CE este o marcare obligatorie a unor produse din Spatiul Economic European. Un produs CE este în conformitate cu specificatiile UE privind siguranta si sanatatea consumatorului, dar si a mediului. Marcând produsul cu semnul în cauza, producatorul declara ca produsul sau satisface aceste cerinte. Anumite produse pot avea imprimat ilegal marcajul de conformitate, marcajul/semnul CE, când acestea nu sunt în conformitate, sau care nu necesita aceasta marcare. Semnul "China Export" este foarte asemanator cu cel al UE. Diferenta consta doar în faptul ca în semnul "China Export", cele doua litere nu au spatiu între ele, asa cum este în semnul european. Marcajul CE - învata sa faci diferenta!
-
Codul EAN (numar european de articol)
Tipul de scriere al codului EAN, armonizat international, uniform, constituit din 08/13/14 cifre, unic la nivel mondial pentru produse si servicii, trebuie sa fie scris cu font sans serif (serife - au un ornament (serif) plasat la terminatia cifrei, care îi ofera o distinctie speciala, fiind pozitionat transversal fata de pozitia de baza a acestora).
Simbolul PAO (perioada dupa deschiderea produsului/Period after Opening)
Simbolul este reprezentat de o cutie cu capacul deschis. Acest simbol trebuie sa fie însotit de perioada în luni sau ani, specificata printr-un numar care este localizat în interiorul sau în imediata apropiere a simbolului. Este specific produselor cu data de valabilitate mai mare de 30 de luni, fiind amplasat atât pe ambalajul primar, cât si pe cel secundar. Reprezinta timpul de la care un produs cosmetic înceteaza sa satisfaca cerintele de siguranta. Prin "M" sunt simbolizate lunile.
Eticheta
Toate mentiunile ce se înscriu pe etichete, prospecte sau, dupa caz, în documentele însotitoare, trebuie sa fie redactate în limba de stat a RM (fara a exclude redactarea acestora si în alte limbi).
Comercializarea produselor fara niciun element de identificare si caracterizare (lipsa etichetelor) nu poate fi justificata. Informarea consumatorilor prin elemente de identificare si caracterizare, care se înscriu la vedere, dupa caz, pe produs, eticheta, ambalaj de vânzare este obligatorie.
Etichetele articolelor de îmbracaminte contrafacute nu contin aceleasi indicatii referitoare la modul de spalare sau calcare ca si etichetele originale.
Etichetele de textile trebuie sa informeze consumatorul în special cu privire la: instructiunile de spalare, de calcare, compozitia materialului din care este fabricata îmbracamintea, informatii despre marimi, etichete tip logo, etichete coduri de bare sau diverse combinatii. Este obligatoriu ca aceste instructiuni sa apara pe eticheta cu privire la întretinere si la compozitie. Eticheta este indispensabila oricarui produs textil.
Necorespondenta dintre compozitia fibrelor indicata pe etichetele unuia si aceluiasi articol (ex.: pe eticheta de tehnoprezentare din carton si pe eticheta din textile). Lipsa traducerii informatiilor de pe eticheta de tehnoprezentare trebuie sa va puna în garda.
Informatiile obligatorii de pe eticheta produselor alimentare: denumirea sub care este vândut produsul, lista de ingrediente, calitatea anumitelor ingrediente, cantitatea neta, data de valabilitate minima, concentratia de alcool a bauturilor cu peste 1,2% volum de alcool, instructiuni speciale de depozitare/conditii de utilizare, numele si adresa producatorului, ambalatorului sau vânzatorului, originea (în cazul în care lipsa acesteia induce în eroare consumatorul), instructiuni pentru utilizare în cazul în care este necesar.
Etichetarea încaltamintei trebuie sa fie atasata la cel putin unul din pantofii dintr-o pereche. Poate fi pe si ambalaj, dar trebuie sa apara, de asemenea, pe pantof. Trebuie sa cuprinda pictogramele care ajuta la identificarea fetei, a captuselii si acoperisului de brant si, respectiv, a talpii exterioare a pantofului.